Een Facebook advertentie nuttig of een verspilling van tijd en geld?

Advertenties op FacebookBij een zakelijke Facebook pagina is er de mogelijkheid om advertenties te plaatsen. Veel mensen vragen zich af hoe het plaatsen van advertenties werkt, hoe hoog de kosten zijn en of je daadwerkelijk meer bezoekers zult trekken naar jouw bedrijf of pagina. No more chaos legt je graag uit of deze advertenties de moeite waard zijn en hoe het proces in zijn werk gaat.


Nuttig of niet?
No more chaos heeft onderzoek gedaan naar het nut van Facebook advertenties. Uit ons onderzoek is gebleken dat, bij juist gebruik, deze advertenties zeker nuttig kunnen zijn voor zowel kleine als grote bedrijven. Je kunt hierdoor namelijk in bepaalde periodes meer aandacht trekken naar activiteiten van jouw bedrijf door het grote bereik op Facebook.

Doelgroep bepaling
Bij het instellen van de advertentie kun je zelf je doelgroep bepalen, dit om te zorgen dat de juiste mensen jouw advertentie zullen lezen. Advertenties scoren het beste bij een doelgroep met een minimale grote van een paar duizend personen. Het is normaal dat er niet door de gehele doelgroep op jouw advertentie zal worden gereageerd, dus des te meer mensen jouw advertentie bereikt, des te meer mensen ook daadwerkelijk zullen reageren op items of deze zullen liken. Van te voren zie je een grove schatting van het aantal mensen dat bereikt zal worden en kun je de instellingen aanpassen zodat je een doelgroep bereikt die specifiek aansluit bij de advertentie.

Waar?
Advertenties kunnen in de kolom aan de rechterkant van pagina’s op Facebook worden weergegeven. Ook kun je deze op verschillende typen pagina’s laten tonen, waaronder apps, foto’s, groepen, pagina’s, tijdlijnen en op de startpagina. Tegenwoordig zien we steeds vaker advertenties in de newsfeeds zelf langskomen, je kunt er dus ook voor kiezen om jouw advertentie hierin te plaatsen.

Wat gebeurt er als iemand klikt op mijn advertentie?
Op het moment dat iemand klikt op jouw advertentie kunnen zij op verschillende plekken terecht komen. Dit hangt namelijk af van de instellingen die je invoert bij het maken van de advertentie. Je kunt met de advertentie dus zelf bepalen waar de mensen heen worden geleid wanneer zei op deze advertentie klikken. Dit kan bijvoorbeeld zijn naar:

  • Pagina’s, apps of evenementen die je op Facebook beheert;
  • Pagina’s die door andere mensen worden beheerd;
  • Externe websites.

Doelstelling
Elke advertentie is anders, daarom is het van belang om een doelstelling te formuleren, oftewel wat wil je genereren met welke advertentie. Voorbeelden van zaken die je kunt genereren met een advertentie zijn bijvoorbeeld meer vind-ik-leuks voor je pagina, meer aandacht voor een actuele actie, een product/dienst of meer bezoekers op je website. Denk daarom van te voren goed na over wat jouw doelstelling is voor de advertentie zodat je hierdoor het gewenste resultaat makkelijker kunt bereiken.

Betaling
Wanneer je de advertentie op Facebook plaatst, betaal je voor het aantal weergaven of klikken welke je advertentie krijgt. Het bedrag dat je betaalt, is nooit hoger dan je vooraf vastgestelde budget per dag of het looptijdbudget en er zijn verder geen extra kosten verbonden aan de plaatsing van advertenties op Facebook. Vaak geldt wel dat hoe hoger je budget, des te meer mensen een campagne kan bereiken.

Dagelijks budget
Je dagelijkse budget is het bedrag dat je bereid bent per dag aan een bepaalde campagne uit te geven. Je hoeft nooit meer te betalen dan het budget dat je per dag hebt ingesteld. Bij het instellen van het Dagelijkse budget geeft Facebook een schatting van het aantal personen dat je hiermee zult bereiken. Het is daarom belangrijk om goed te bekijken of de advertentie de moeite waard is met betrekking tot  je gestelde doelen en met het budget wat je beschikbaar hebt, want je wilt natuurlijk geen geld uitgeven zonder zicht op het beoogde resultaat!

Looptijdbudget
In plaats van een dagelijksbudget kun je ook denken aan een looptijdbudget. Deze is wel vergelijkbaar met budgetten per dag, maar werkt net even anders. Het verschil hierbij is dat je geen bedrag opgeeft dat per dag kan worden besteed maar dat je een looptijdbudget opgeeft dat gedurende de gehele looptijd van de campagne kan worden besteed. Er wordt geprobeerd je uitgaven gelijkmatig te verdelen over de gehele periode die je hebt geselecteerd. Oftewel stel je hebt een budget van 250 euro en en kiest voor een termijn van 20 dagen(€12,50 per dag), dan zorgt Facebook dat dit budget optimaal wordt gebruikt in deze periode. Als op de eerste dag van de campagne dan bijvoorbeeld slechts 8 euro wordt besteed, wordt geprobeerd het ontbrekende bedrag te compenseren met een latere datum in de campagne. De advertentie zal dan bijvoorbeeld extra worden getoond op andere pagina’s.

No more chaos Tip
Maak nooit een advertentie zonder van te voren te bedenken wat jouw budget is en wat de doelstelling zal zijn van de advertentie. Facebook geeft de mogelijkheid om deze instellingen in te voeren, maak hier daarom ook gebruik van. Denk ook na over de periode waarin je jouw advertentie plaatst. In de zomervakanties zijn bijvoorbeeld veel mensen niet thuis en in het buitenland en zul je dus een kleiner bereik hebben dan voor of na de zomervakantie. Uiteraard hangt dit wel af  van het onderwerp en hebben gelukkig veel mensen tegenwoordig ook op vakantie internet, dus zul je een deel van deze mensen alsnog kunnen bereiken.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om video advertenties in de newsfeeds te plaatsen, maar zodra dit wel kan zullen wij jullie hier uiteraard meer informatie over verschaffen. Houdt onze blog dus goed in de gaten voor de nieuwste updates!

Enthousiast geworden?
Mocht je wel geïnteresseerd zijn in Facebook advertenties, maar gewoonweg de tijd niet hebben om deze te plaatsen, wees dan niet bang om vrijblijvend contact met ons op te nemen. No more chaos geeft je graag informatie over onze diensten en helpt je bij het bedenken en plaatsen van leuke acties of advertenties!